vrijdag 23 juli 2010

Berlin Berlin!

Ik ben momenteel in Berlijn, stad van mode, zon, filmfestivals, rivieren en hoofdstad van het 'kaiserbrötchen', maar daarover later meer. Hoe ik hier verzeild ben geraakt? Moedertje-lief is duits en werd gevraagd om foto's te maken, en voor je het weet zit je in een appartement in midden-Berlijn een beetje tomatensoep te lepelen.


Gister ben ik in mijn eentje(!) met de U- en S-bahn (tram en metro) naar de Friedrichstraße gegaan, dé mode-straat van Berlijn. Hier vind je alles op het gebied van kleding, van H&M tot Gucci en de halve
collectie van Meneer Lagerfeld. Mocht je het lef én de juiste outfit bezitten (loop vooral níet op All-Stars de winkel van Louis Vuitton binnen, wordt niet op prijs gesteld) om één van de 'dure' winkels binnen te lopen en de afkeurende blikken van de verkopers te weerstaan, is het zeker de moeite waard. Vooral om even te relativeren: Waarom zou je 1600 betalen voor een tas waarvan zoveel exemplaren zijn nagemaakt dat toch niemand gelooft dat jij wél een 'echte' hebt? Precies, nogal nutteloos en geld maakt dus duidelijk niet gelukkig. Althans, in de LV-winkel. Want probeer jij maar eens de 'Galerie Lafayette' binnen te lopen zonder hebberig te worden. Leuke, aparte kleding zover het oog rijkt, leuke make-up troepjes en in het souterrain (volgens de stem in de lift:'Delikatessen, Likeure und Feinkost') een winkeltje waar ze thee verkopen.  
Voor 150 euro, dat wel.

Mocht je portomonnee even niet zo gevuld zijn (kan iedereen gebeuren) is het misschien prettig om te weten dat in dezelfde straat ook verscheidene H&M's te vinden zijn. Nu zul je denken: 'Ja haha, dat hebben we hier ook, daarvoor ga ik niet naar Berlijn!'. Ja, wel dus. Want het aanbod is zoveel groter en leuker dan de gelijknamige winkels in ons koude kikker-kaaslandje. Voor ieder wat wils, ook wat aparte dingen, en in één van de filialen werkt een aardige man die in een enkellange zwarte rok, blouse, gilet, glimmende herenschoenen en een hoge hoed loopt en dus zeer de moeite waard.
Vandaag ben ik maar eens de andere kant op gegaan, richting Kurfürstendamm (ja, google maar gewoon. Nogal een toeristen-trekpleister, maar als je een beetje een idee hebt waar je heen wilt is het best te doen. Aan het plein staat het KaDeWe, Kaufhaus Des Westens (google is a girls best friend!) een soort Bijenkorf maar dan groter en overdrevener. Je komt binnen op de parfum- en accesoire-afdeling, iets wat je meteen ruikt en wat je ziet aan de overdaad aan glitter die je in het oog springt. Wat ik heb gedaan en wat zeker aan te raden is, is je laten opmaken bij één van de make-up merken. Als je een beetje gebrekkig Engels praat laten ze je daarna meestal met rust en proberen ze je niets aan te smeren ;) Verder is er een soort V&D-achtige kledingafdeling maar dan voor 6 keer de prijs, en een extravagante keukenafdeling (mocht je nog een 'snijd-hiermee-je-komkommers-in-spiraalslierten-apparaat' willen, this is the place to be!). De enige echte reden dat ik hier naar binnen ben gewandelt is dat er airco is, en dat je élk denkbaar geurtje waar je ooit over hebt gelezen kunt uitproberen. Wat je niet moet doen is naderhand de test-papiertjes in je handtas doen, dan ruikt hij na een half uur namelijk alsof er een 70 jarige oude vrijster in je tas is ontploft, hoe lekker de geurtjes appart ook roken.

Toen ik verder liep kwam ik bij -tromgeroffel- Desigual! Nu had ik het geluk dat er gigantisch uitverkoop was (tot 70%) en heb ik dus een very leuke jurk gekocht. Maar als je op een later tijdstip in Berlijn bent, niet getreurd. Na twee van de drie(!) etages te hebben doorgewandelt, kwam ik bij de outlet-etage. Hier gooien ze alle oude collecties neer om jou en je portomonnee gelukkig te maken :) Het is even zoeken naar de goede maten, maar als je eenmaal de goede hebt kan het zomaar gebeuren dat je een shirt van 50 voor 15 euro hebt, en geloof me: dat scheelt!


Een paar tips voor als je ooit nog naar Berlijn wilt:

1. Probeer voordat je de deur uit gaat te plannen waar je die dag allemaal heen wilt. In Berlijn vliegen de dagen voorbij en je wilt niet weggaan met het gevoel dat je nog vanalles had willen doen.
2. In Duitsland is uit eten gaan ongelofelijk goedkoop, je hebt al een compleet ontbijt voor minder dan 5 euro. Schroom daarom niet om eens te gaan ontbijten/uit eten, dat is gezellig en je begeeft je onder de 'locals'. Mocht je even lekker 'thuis' willen ontbijten kun je vanaf soms al half zeven 's ochtends bij de dichtstbijzijnde bakker voor weinig geld lekker verse 'kaiserbrötchen' kopen, erg goed te doen en handig voor onderweg.
3. Het hoeft niet duur te zijn. Natuurlijk is het leuk om in de P.C.Hooftstraat van Berlijn rond te lopen, maar het is veel leuker om in kleine winkeltjes rond te kijken waar unieke dingetjes voor weinig geld te koop zijn. Dan heb je iets met een herinnering en niet het zoveelstje flesje Burberry parfum.

Ik zou zeggen: Give it a go en misschien kom ik je ooit nog tegen in de 'Straßen von Berlin!'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Jou berichtjes maken me blij!
Liefs, Swaen ♥